Monday 18 April 2011

Lev med Kristus som förebild (6/3 2011)

Ledare: Wenhao
Närvarande: Jocke, Kexin, Maggie, Catherine
Tema: Philippians 1 27-28

Lev nu bara på ett sätt som är värdigt Kristi evangelium, så att jag - vare sig jag besöker er eller är någon annanstans - får höra om er att ni står fasta i en och samma anda, att ni sida vid sida kämpar för tron på evangeliet och aldrig någonsin låter er skrämmas av motståndarna. Det gör klart för dem att de skall gå under och ni räddas, som en gåva från Gud.

Vi diskuterade om hur vi tolkade att man ska stå fasta i en och samma anda och aldrig låta oss skrämmas av motståndarna, vad det innebär etc.

Vi alla kan komma till en punkt i livet där vi ifrågasätter vad som är rätt. Borde man vara "förnuftig och klok" genom att göra val som är logiskt baserade eller ska man välja ett val vars grund är baserad på en tro på Gud?

Frågan kan vara svår att besvara på, speciellt om man har vänner som inte är troende och/eller att ens tro är svag. Detta dilemma vågar jag säga, har/kommer att drabba alla kristna.

T. ex. ska jag studera i London VT11. Det är ingen billig stad att bo i. Det förnuftiga jag borde göra är att skaffa mig ett sommarjobb och spara ihop pengar till London. Men ett sommarjobb/deltidsjobb kommer att hindra mig från att delta/tjäna i sommarlägret, påsklägret etc. m a o kommer detta att hindra mig från att tjäna min Gud.

Ur en person vars perspektiv och beslut är baserat på "logik och slump" skulle valet vara ganska självklart. Vart skulle annars pengarna komma från om man inte arbeta för det och sparar? Det ramlar inte pengar från himlen i alla fall! Eller?

Jag är en naturvetare, under hela mitt liv har jag fått lära mig att tänka logiskt och rationellt, därför var detta en ganska svår fråga för mig att besvara på. Efter mycket om och men, bestämde jag mig för att skippa jobben och tjäna min Herre. Varför?

Matt 6:33 Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också.

Den här meningen svarade allt. Jag behöver inte oroa mig! Sök Gud och Han kommer att ta hand om mig! Pengar är inga problem! De kan faktiskt komma från himlen. :)

Oavsett vad folk säger om det DU tror och det beslut DU fattar pga din tro. Lyssna inte på dem, läs bibeln och den ger dig svaren du behöver. Be till Gud om hjälp. Han kommer att ta hand om dig.

Det viktigaste är att du håller fast vid din tro oavsett vad som sker, oavsett hur starka stormar du upplever. Gud skyddar dig alltid!


Gud välsigne

No comments:

Post a Comment